
Uproszczone sprawozdanie finansowe jednostki mikro 2025
Nowa definicja jednostki mikro i zasady sporządzania uproszczonego sprawozdania finansowego według załącznika nr 4 do ustawy.
Zespół Wartości Biznesowe
Redakcja Biznesowa
Spis treści
Uproszczone sprawozdanie finansowe jednostki mikro nowe przepisy i możliwości
Jednostki mikro mogą korzystać z znaczących uproszczeń w zakresie sporządzania sprawozdań finansowych, co stanowi istotne ułatwienie dla najmniejszych podmiotów gospodarczych. Od roku 2024 wprowadzono nową definicję jednostki mikro, która wpłynęła na zakres podmiotów uprawnionych do stosowania tych uproszczeń. Zmiany te mają na celu dalsze odbiurokratyzowanie prowadzenia działalności gospodarczej przez najmniejsze przedsiębiorstwa i organizacje.
Nowe regulacje dotyczące jednostek mikro obowiązują po raz pierwszy dla sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2023 roku. Oznacza to, że już w tym roku wiele podmiotów będzie mogło skorzystać z nowych możliwości uproszczenia swojej sprawozdawczości finansowej. Kluczowe znaczenie ma tutaj automatyczne nabywanie statusu jednostki mikro na podstawie spełnienia określonych progów wartościowych.
Nowa definicja jednostki mikro według ustawy o rachunkowości
Ustawa nowelizująca z dnia 6 grudnia 2024 roku o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym wprowadziła istotne zmiany w klasyfikacji jednostek. Nowa definicja jednostki mikro zawarta w artykule 3 ustęp 1 punkt 1a ustawy o rachunkowości określa precyzyjne kryteria, które musi spełnić podmiot, aby uzyskać ten status.
Zgodnie z nowymi przepisami jednostką mikro jest jednostka, która w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy nie przekroczyła co najmniej dwóch z trzech następujących wielkości. W przypadku jednostki rozpoczynającej działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą, kryterium to sprawdzane jest w roku obrotowym, w którym rozpoczęła działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych.
Pierwszy próg dotyczy sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego i wynosi 2 000 000 złotych. Jest to wartość, która obejmuje wszystkie składniki aktywów wykazywane w bilansie jednostki na ostatni dzień roku obrotowego. Drugi próg odnosi się do przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy i został ustalony na poziomie 4 000 000 złotych. Trzeci próg dotyczy średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty i wynosi 10 osób.
Kluczowym aspektem nowych regulacji jest automatyczność nabywania statusu jednostki mikro. Wystarczające jest spełnienie wskazanych progów wartościowych, bez konieczności składania dodatkowych wniosków czy dokonywania rejestracji. Dana jednostka uzyskuje status jednostki mikro wyłącznie na podstawie określonych progów wartościowych, co znacznie upraszcza procedury administracyjne.
Mimo automatycznego nabywania statusu jednostki mikro, decyzję o przyjęciu uproszczeń w sprawozdawczości w dalszym ciągu podejmuje organ zatwierdzający. Oznacza to, że sama klasyfikacja jako jednostka mikro nie oznacza automatycznego stosowania uproszczeń - wymaga to odrębnej decyzji odpowiedniego organu jednostki.
Struktura uproszczonego sprawozdania finansowego jednostki mikro
Jednostki mikro mogą korzystać z uproszczeń w prowadzeniu ksiąg rachunkowych oraz sporządzaniu sprawozdań finansowych na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości. Organ zatwierdzający jednostki mikro może podjąć decyzję o sporządzeniu uproszczonego bilansu zgodnie z artykułem 46 ustęp 5 punkt 4 ustawy o rachunkowości oraz uproszczonego rachunku zysków i strat zgodnie z artykułem 47 ustęp 4 punkt 4 ustawy.
Sprawozdanie finansowe sporządzane według załącznika numer 4 do ustawy o rachunkowości jest dedykowane jednostkom mikro oraz jednostkom wymienionym w artykule 80 ustęp 4 ustawy o rachunkowości. Do tej drugiej grupy należą między innymi związki zawodowe, organizacje pracodawców czy izby gospodarcze, które również mogą korzystać z tego uproszczonego wzoru sprawozdawczego.
W skład sprawozdania finansowego sporządzonego według załącznika 4 do ustawy o rachunkowości wchodzą następujące elementy:
- Informacje ogólne o jednostce i jej działalności
- Bilans prezentujący sytuację majątkową i finansową
- Informacje uzupełniające do bilansu
- Rachunek zysków i strat za okres sprawozdawczy
Istotnym uproszczeniem jest możliwość rezygnacji ze sporządzania sprawozdania z działalności jednostki. Jednostka mikro, która ma obowiązek sporządzania sprawozdania z działalności, może nie sporządzać tego sprawozdania pod warunkiem przedstawienia w informacji dodatkowej określonych informacji dotyczących nabycia udziałów własnych. W przypadku gdy jednostka korzysta z możliwości niesporzadzania informacji dodatkowej, informacje te należy przedstawić jako informacje uzupełniające do bilansu.
Dodatkowo jednostka mała i jednostka mikro mogą nie wykazywać w sprawozdaniu z działalności kluczowych niefinansowych wskaźników efektywności związanych z działalnością jednostki oraz informacji dotyczących zagadnień pracowniczych i środowiska naturalnego. To kolejne uproszczenie, które zmniejsza zakres wymaganych informacji w sprawozdawczości.
Elementy nieobowiązkowe w sprawozdaniu jednostki mikro
Sprawozdanie finansowe jednostki mikro zgodnie z artykułem 45 ustęp 3 ustawy o rachunkowości nie obejmuje zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych. Te dwa elementy, które są obowiązkowe dla większych jednostek, zostały wyłączone z obowiązku sprawozdawczego dla jednostek mikro, co znacznie upraszcza proces przygotowania sprawozdania.
Jednostki mikro mogą jednak sporządzić zestawienie zmian w kapitale albo rachunek przepływów pieniężnych dobrowolnie, jeśli uznają to za przydatne dla swoich potrzeb informacyjnych lub wymagań interesariuszy. Taka elastyczność pozwala dostosować zakres sprawozdawczości do specyficznych potrzeb jednostki, nie narzucając jednocześnie dodatkowych obowiązków.
Ta elastyczność w zakresie elementów sprawozdania finansowego pozwala jednostkom mikro na optymalne wykorzystanie zasobów przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej jakości informacji finansowej. Możliwość dobrowolnego sporządzenia dodatkowych elementów sprawozdania daje swobodę w dostosowaniu sprawozdawczości do konkretnych potrzeb biznesowych.
Proces przyjmowania uproszczeń sprawozdawczych
Zgodnie z artykułem 49c ustęp 1 punkt 1 ustawy o rachunkowości decyzję o sporządzeniu sprawozdania finansowego z zastosowaniem uproszczeń podejmuje organ zatwierdzający jednostki. Dotyczy to uproszczeń określonych w artykule 46 ustęp 5 punkt 4, artykule 47 ustęp 4 punkt 4 lub artykule 48 ustęp 3, a także skorzystania ze zwolnienia ze sporządzenia sprawozdania z działalności zgodnie z artykułem 49 ustęp 4.
Oznacza to, że o stosowaniu przez jednostkę mikro uproszczonego wzoru sprawozdania finansowego z załącznika numer 4 do ustawy o rachunkowości decyduje organ zatwierdzający tej jednostki. W przypadku spółek kapitałowych będzie to zazwyczaj walne zgromadzenie wspólników lub akcjonariuszy, a w przypadku innych form organizacyjnych odpowiedni organ statutowy.
Jednostka mikro ma również możliwość sporządzania sprawozdania finansowego z zastosowaniem uproszczeń przewidzianych dla jednostki małej. Może stosować uproszczony wzór sprawozdania finansowego z załącznika numer 5 do ustawy o rachunkowości, który jest dedykowany dla jednostek małych. O stosowaniu takiego uproszczenia również decyduje organ zatwierdzający jednostki mikro.
W dacie faktycznego sporządzenia sprawozdania jednostka mikro powinna już posiadać stosowną uchwałę organu zatwierdzającego. Takie podejście zapewnia prawną podstawę do zastosowania uproszczeń i eliminuje ewentualne wątpliwości co do prawidłowości przyjętego sposobu sprawozdawczości.
Rodzaje uchwał w sprawie uproszczeń sprawozdawczych
Obowiązujące przepisy nie wskazują konkretnego wzoru uchwały w sprawie sporządzania uproszczonego sprawozdania finansowego. Nie określają również, czy decyzja organu zatwierdzającego o stosowaniu uproszczeń w sprawozdawczości dla jednostki mikro powinna być podejmowana odrębnie dla każdego roku obrotowego, co daje jednostkom pewną elastyczność w tym zakresie.
W zależności od treści uchwały w sprawie sporządzania uproszczonego sprawozdania finansowego, uchwała może dotyczyć jednego konkretnego roku obrotowego poprzez wskazanie konkretnego roku, za który zostanie sporządzone uproszczone sprawozdanie finansowe. Alternatywnie może być wiążąca dla jednostki na kolejne lata bez wskazania konkretnego roku, za który zostanie sporządzone uproszczone sprawozdanie finansowe.
W sytuacji, gdy uchwała odnosi się wyraźnie do konkretnego roku obrotowego, w celu skorzystania z uproszczeń w sprawozdawczości dla jednostki mikro w kolejnych latach konieczne będzie podejmowanie decyzji corocznie. Takie podejście zapewnia większą kontrolę nad procesem sprawozdawczym, ale wymaga regularnego podejmowania uchwał przez organ zatwierdzający.
Przykład praktyczny: Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spełniająca kryteria jednostki mikro może podjąć uchwałę walnego zgromadzenia wspólników o stosowaniu uproszczeń sprawozdawczych "na czas nieokreślony" lub "do odwołania". W takim przypadku nie będzie konieczności corocznego podejmowania nowych uchwał, chyba że spółka zdecyduje się zmienić zakres stosowanych uproszczeń.
Porównanie opcji sprawozdawczych dla jednostek mikro
Jednostki mikro mają do wyboru kilka opcji w zakresie sprawozdawczości finansowej, co pozwala na optymalne dostosowanie obowiązków sprawozdawczych do specyfiki i potrzeb danej jednostki. Poniższa tabela przedstawia główne różnice między dostępnymi opcjami:
Opcja sprawozdawcza | Załącznik | Bilans | Rachunek zysków i strat | Informacja dodatkowa |
---|---|---|---|---|
Pełne sprawozdanie | Nr 1 | Pełny | Pełny | Obowiązkowa |
Uproszczenia dla małych | Nr 5 | Uproszczony | Uproszczony | Uproszczona |
Uproszczenia dla mikro | Nr 4 | Bardzo uproszczony | Bardzo uproszczony | Opcjonalna |
Wybór odpowiedniej opcji sprawozdawczej powinien uwzględniać nie tylko możliwości wynikające ze statusu jednostki mikro, ale także potrzeby informacyjne interesariuszy, wymagania instytucji finansowych czy planowane kierunki rozwoju jednostki. Niektóre podmioty mogą zdecydować się na szerszy zakres sprawozdawczości mimo możliwości skorzystania z uproszczeń.
Praktyczne aspekty wdrażania uproszczeń
Wdrożenie uproszczeń sprawozdawczych w jednostce mikro wymaga przemyślanej strategii i odpowiedniego przygotowania. Pierwszym krokiem jest weryfikacja, czy jednostka rzeczywiście spełnia kryteria jednostki mikro zgodnie z nową definicją wprowadzoną ustawą nowelizującą. Należy sprawdzić, czy w dwóch kolejnych latach obrotowych jednostka nie przekroczyła co najmniej dwóch z trzech progów wartościowych.
Kolejnym etapem jest przygotowanie i przyjęcie odpowiedniej uchwały przez organ zatwierdzający jednostki. Uchwała powinna precyzyjnie określać zakres stosowanych uproszczeń oraz okres ich obowiązywania. Warto rozważyć przyjęcie uchwały o charakterze długoterminowym, aby uniknąć konieczności corocznego podejmowania podobnych decyzji.
Proces wdrażania powinien także obejmować dostosowanie systemów księgowych i procedur wewnętrznych do nowych wymagań sprawozdawczych. Może to wymagać modyfikacji układów kont, dostosowania procedur zamknięcia okresu sprawozdawczego czy przeszkolenia personelu odpowiedzialnego za sprawozdawczość finansową.
- Weryfikacja spełnienia kryteriów jednostki mikro przez dwa kolejne lata
- Przygotowanie projektu uchwały organu zatwierdzającego
- Dostosowanie systemów księgowych do nowych wymagań
- Przeszkolenie personelu w zakresie nowych procedur
- Przegląd i aktualizacja procedur wewnętrznych
- Przygotowanie harmonogramu prac sprawozdawczych
Korzyści z zastosowania uproszczeń sprawozdawczych
Zastosowanie uproszczeń sprawozdawczych przez jednostki mikro przynosi szereg wymiernych korzyści, które wpływają na efektywność prowadzenia działalności gospodarczej. Główną korzyścią jest znaczne skrócenie czasu potrzebnego na przygotowanie sprawozdania finansowego, co pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów ludzkich w innych obszarach działalności jednostki.
Redukcja złożoności sprawozdawczości finansowej przekłada się również na niższe koszty związane z przygotowaniem sprawozdania. Jednostki mogą ograniczyć wydatki na usługi księgowe zewnętrzne lub zmniejszyć obciążenie własnego działu księgowości. Mniejsza złożoność sprawozdania oznacza także niższe ryzyko popełnienia błędów, co dodatkowo wpływa na jakość informacji finansowej.
Uproszczenia sprawozdawcze pozwalają także na lepsze zrozumienie sytuacji finansowej jednostki przez jej właścicieli i zarządzających. Mniej skomplikowane sprawozdanie jest bardziej czytelne dla osób nieposiadających specjalistycznej wiedzy księgowej, co ułatwia podejmowanie decyzji biznesowych na podstawie danych finansowych.
Dodatkową korzyścią jest możliwość elastycznego dostosowywania zakresu sprawozdawczości do zmieniających się potrzeb jednostki. W miarę rozwoju działalności jednostka może stopniowo rozszerzać zakres sprawozdawczości, przygotowując się do ewentualnego przejścia do kategorii jednostki małej lub średniej.
Najczęstsze pytania
Tak, status jednostki mikro nabywa się automatycznie po spełnieniu określonych progów wartościowych przez dwa kolejne lata obrotowe. Nie wymaga to składania wniosków ani dodatkowych formalności. Wystarczy nieprzekroczenie co najmniej dwóch z trzech kryteriów: 2 miliony złotych sumy aktywów, 4 miliony złotych przychodów ze sprzedaży oraz 10 osób średniorocznego zatrudnienia.
Nie, jednostka mikro nie ma obowiązku stosowania uproszczeń sprawozdawczych. Status jednostki mikro jedynie uprawnia do skorzystania z uproszczeń, ale decyzję o ich zastosowaniu podejmuje organ zatwierdzający jednostki. Jednostka może zdecydować się na sporządzanie pełnego sprawozdania finansowego lub uproszczeń przewidzianych dla jednostek małych.
Sprawozdanie finansowe jednostki mikro nie musi zawierać zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych. Jednostka może również nie sporządzać informacji dodatkowej, pod warunkiem przedstawienia informacji uzupełniających do bilansu. Dodatkowo może być zwolniona ze sporządzania sprawozdania z działalności przy spełnieniu określonych warunków.
Przepisy nie wymagają corocznego podejmowania uchwały o stosowaniu uproszczeń sprawozdawczych. Uchwała może być sformułowana w sposób długoterminowy, obowiązujący do momentu jej zmiany lub odwołania przez organ zatwierdzający. Takie rozwiązanie jest bardziej praktyczne i zmniejsza obciążenia administracyjne jednostki.
Jednostka traci status jednostki mikro, gdy w dwóch kolejnych latach obrotowych przekroczy co najmniej dwa z trzech progów wartościowych określonych w ustawie. Utrata statusu następuje automatycznie i wpływa na obowiązki sprawozdawcze w kolejnych okresach. Jednostka musi wówczas przejść na odpowiedni dla jej nowej kategorii sposób sprawozdawczości finansowej.
Tak, jednostka mikro może łączyć różne rodzaje uproszczeń przewidzianych w ustawie o rachunkowości. Może na przykład stosować uproszczony bilans i uproszczony rachunek zysków i strat, rezygnować z informacji dodatkowej na rzecz informacji uzupełniających do bilansu, a także nie sporządzać sprawozdania z działalności. Kombinacja uproszczeń powinna być określona w uchwale organu zatwierdzającego.
Zespół Wartości Biznesowe
Redakcja Biznesowa
Wartości Biznesowe
Zespół doświadczonych ekspertów biznesowych z wieloletnim doświadczeniem w różnych branżach - od startupów po korporacje.
Więcej z kategorii Księgowość
Pogłęb swoją wiedzę dzięki powiązanym artykułom od naszych ekspertów

Rozliczenie zaliczki w złotówkach na zagraniczną podróż
Dowiedz się, jak prawidłowo rozliczyć zaliczkę wypłaconą w złotówkach na zagraniczną podróż służbową w księgach rachunkowych.

Rachunek zysków i strat - przewodnik dla przedsiębiorców
Dowiedz się wszystko o rachunku zysków i strat - kto musi go sporządzać, jakie są zasady tworzenia i korzyści z analizy finansowej

KSeF w biurze rachunkowym - kompleksowy przewodnik wdrożenia
Dowiedz się jak przygotować biuro rachunkowe do wdrożenia KSeF. Uprawnienia, automatyzacja i współpraca z klientami.

Wartości niematerialne i prawne - definicja i ewidencja
Kompletny przewodnik po wartościach niematerialnych i prawnych - definicja, klasyfikacja, ewidencja księgowa i prezentacja w bilansie.